09-01-11

Community of ... ?

Music for Life is voorbij. De hype is ook voorbij. En de community ook. Maar het geld is binnen. Vreemd hoe het werkt. De Noord-Zuidbeweging krijgt de massa niet in beweging, maar dit gebeuren wel. Door het community-gevoel las ik ergens in 'DS'.

Ik bleef bij dat woord hangen. Het fenomeen boeit mij ook, ook al omdat je normaal niet zo makkelijk warm krijgt voor N/Z (don't tell me),  maar mij intrigeert nu dat dit Engelse woord wordt gebruikt ter verklaring. Je zou het kunnen vertalen als 'gemeenschap', maar dat is het dus niet. Het lijkt vreemd: 'in principe' is het hetzelfde, maar... in de praktijk dus niet. Het klinkt anders.

Omdat het Engels is - en vooral omdat het naar een nieuw fenomeen verwijst, lijkt mij. Ik denk: naar een soort verbondenheid (ai, wat een oud woord) die je niet zo mag noemen. Een verbondenheid die wat verbindt, maar niet bindt, denk ik. Eigenlijk losse mensen die elkaar heel vrijblijvend vinden voor een bepaald soort - door de media (incl. websites, 'sociale' netwerken, ...) gestuurde - activiteit of ontmoetingen, virtuele of echte.

Is dat de nieuwe vrijheid of is het de nieuwe gemeenschap, of is het beide tegelijk? Ik moet bekennen dat er geen antwoord op heb. Ik zit plots te denken: ik las een paar jaar geleden dat het cocoontijdperk voorbij is (gedaan dus met het absolute individualisme, met elk in zijn eigen coconnetje), en dat het beehivetijdperk is aangebroken. Mensen zouden dus willen leven als in een bijenkorf, met meer sociale contacten. Vrijblijvende gemeenschappen dus? Het lijkt echter een contradictie.

In elk geval is het een begrip op het internet. Het doet mij ook denken aan de binding die bedrijven willen creëren: de klantenbinding. Eigenlijk een soort verleiding, via klantenkaarten of zo, maar kom, in elk geval ook een soort losse band. Maar misschien toch sterker dan wij denken... Het is echter helemaal geen 'community feeling'.

Maar een bepaalde site lijkt toch in die richting te verwijzen: CF is een soort strategie ! Ik kleef even: "Online sociale communities zijn hot!" Natuurlijk, dit zijn online-groepen. Maar dan: "Volgens een recente studie [echter]raken bedrijven nog niet de juiste snaar bij de gebruikers van deze communities." jaja, de Marketeers moeten nog beter leren manipuleren: ze pionieren wel op communities als SecondLife, Hyves, en LinkedInen het genereren van publiciteit in de media is een “quick win”, lezen we, maar: "de gebruikers van deze communities laten zich minder makkelijk verleiden." Iets verderop heet het trouwens: het virtuele groepsgevoel.

Daarop lijkt het neer te komen: een soort groepsgevoel (of is het een... kuddegeest ?) mobiliseren voor een doel, weze het commercieel of non-profit, zodat de mensen een soort gemeenschapsgevoel hebben, ofte een... communitygevoel ?

 

 

 

 

 

16:12 Gepost door JanG | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.